Recept på rödbetsjuice

Idag testade jag att göra en rödbetsjuice. Då jag inte har en juice maskin så gjorde jag såhär istället:

-Rev ner 4 stycken äpplen, 50 g ingefära Och 3 rödbetor

-Hällde upp en mängd vatten (ca 1L) tillsammans med pressad citron (2st) samt några nypor citronsyra

-La ner allt rivet i kastullen och lät detta sjuda

-Silade och hällde sedan upp detta i en glasflaska

-Låt den svalna en del innan du ställer in den i kylen

Nytt år! Välkommen 2019

I det här inlägget tänkte jag summera mitt år av 2018. Lyfta upp det som jag har tyckt varit bäst med 2018. Sen tänkte jag lista upp dem saker som jag önskar uppleva, som jag ska göra och det jag verkligen ser fram emot av 2019!

Skulle vilja börja med att jag är tacksam för att jag har tagit mig igenom både bra och dåliga saker. Kunnat vända tankar och blivit stark av saker som har fått mig ur balans. Så det är det positiva av det: att jag har kunnat se det ljusa i det mörka.

Jag har ”blottat” mig mer av tankar och funderingar som jag annars kanske inte skulle göra. Tyckt att det har varit läskigt etc.

Sen måste jag också säga att jag har varit en jäkel på att äta fisk! Det är lite skrattretande men har verkligen försökt tänka på en varierad kost och faktiskt göra det mer till en vana. Äta mindre av rött kött av flera anledningar.

Jag är också glad för att jag har fått möjligheten till att synas mer som bloggare. Först och främst att få vara med i bloggnätverket Tunainfluencers. Ett grymt gäng och så mycket erfarenhetsutbyte så jag blir helt varm i hjärtat!

En annan utmaning har också varit att utvecklas i träningen! Är grymt nöjd över att jag har lärt mig nya övningar, fått träna med fina vänner som kan så grymt mycket. Men också att jag har sattit tekniken bättre och ökat i vikt i både böj och mark.

En annan rolig grej har varit att få vara med i tidningen Extra! Ett helt uppslag. Att jag blev uppmärksammad och att jag bidrar! Det gör mig så lycklig!

Om vi ska gå över på vad jag tänker kring 2019 så vill jag ha mycket skratt, kunna vända jobbiga tankar till något positivt men också få det till ett deiv. Vara snäll mot mig själv och även fortsätta bidra med det jag älskar och vill utvecklas i.

Det jag har tänkt att jag vill göra är:

– Testa crossfit

– Börja med mer funktionell träning och yoga

– Resa till Kap Verde

– Åka på träningsresa med min syster en vecka

– Införskaffa mig mer sällskapsspel och bjuda över vänner mer

– Göra saker mindre komplicerat och inte tänka så mycket

-Vara spontan och göra mer av det jag älskar

Rödbetssmoothie

En grym smoothie som du absolut kan fixa i en massa godsaker. Men den här godingen innehåller det här:

– Riven ingefära 40 g

– Rivna rödbetor 2st

– Saft från en citron

– 1banan

– 2 glas vatten

– 1 tsk kanel

– 2 blad grönkål

– 3 nävar färsk spenat

Mixa ner allt, om så önskar kan du hälla smoothien genom en sil för att enbart få juicen. Jag själv har ingen juice maskin. Men själv dricker jag den direkt.

En kollega till mig har inspirerat mig i hur jag kan göra en enkel och god grönsakssmoothie och detta är resultatet. Hon brukar även lägga i sina portioner i papp muggar och fryser sedan in dem (för hållbarhet). Ta ut på morgonen om den ska vara för mellanmål. Eller kvällen innan om du vill avnjuta den på morgonen.

Att påverkas av sociala medier och att nöja sig med sin kropp

Jag är en väldigt envis och målmedveten person. Tycker om att utmana mig själv. Det tror jag i mångt och mycket handlar om att jag ofta har haft låg tilltro till mina förmågor som liten.

Men än idag påverkas jag en stor del av min omgivning. Den stora delen är av sociala medier. Hur vi ska vara, bete oss, se ut och för den delen klä oss. Såklart har drt med trender att göra och mode etc.

Men detta kan i mångt och mycket ha en stor inverkan på en individ. Jag vill säga såhär: min magen skulle gärna få försvinna flera gånger om, varje dag. Den tänker jag ofta på när jag gymmar. Hur den skrattretande är ivägen och så vidare. Inte är så platt och fin som många andras. Visst skulle jag bli glad om det försvann, det skulle vara bekvämare i tightsen etc. Men skulle jag bli än mer lyckligare över livet? Vakna upp piggare på morgonen? Skratta mer? Känna mig mer älskad? Få mer vänner?

Så här ser det ut när jag tränar:

Kanske är det Hat-Kärlek? Eller kanske ska det bara vara ren kärlek? Kanske vill jag ha den kvar där? Den är ju i alla fall ganska mjuk…Vad får dig nere? Vad vill du förändra?

Det jag vill avsluta med det är att jag ständigt arbetar med att vara nöjd med det jag har trots att jag arbetar mot en bättre inre hälsa. Lägga tankarna åt något viktigare och låta det rent praktiska flöda ❤️ Kram på er!

Julgodis är en stor del av julen

I år hade jag som mål att äta godis. Ja faktiskt, att äta och inte sätta upp att inte äta. Men ett krav jag hade var att enbart äta hemmagjort godis. Så därav stog jag och lagade julgodis under helgen innan jul.

Det julgodis jag gjorde i år var:

-Mozartkulor

-Lakritskola

-Vaniljkola

-Fudge, choklad

-Fyllda dadlar

Recept på följande:

-Moxartkulor behöver du marsipan, nougat och uppvärmd choklad (vattenbad). Gör dem till kulor där nougaten är omfamnad av marsipan och sedan doppar du dem i chklad och låt svalna

-Fyllda dadlar kärnar du ur dem och stoppar i mandel eller annan valfri nöt. Sedan doppar du dem i chklad och jag valde att granera med hackade pistagenötter

-Lakritskola, in och ta recept från arla.se. Tillsätt ca en msk av lakritspulver. Utgå från deras grundrecept

-Vaniljkola, ta recept från arla.se

Julklappsinslagning

Mysig Julklapps inslagning

Nu såhär i juletider är det mycket som ska förberedas och genomföras. För att hinna med och undvika stress behöver det ju vara roligt också!

Jag älskar att pyssla och verkligen dra ut på julklappsinslagningen. Jag gör egna juletiketter och även julrimm till varje paket. Det gör det hela roligt men också spännande på självaste julklappsöppningen under julafton.

Jul rimm kan vara svåra men för mig behöver dem inte heller vara speciellt som ett rimm utan mer som en hälsning till den du ger julklappen till. Ha i åtanken att det ska förmedlas en lådtråd och en julhälsning så kan det få ett riktigt bra resultat.

Det praktiska med julen men också att vi samlas med nära och kära är det mest charmigaste med det hela. All spänning och glädje som ges. Tänk att välmåendet också är en viktig del av en god hälsa! Hinns det inte med och träna på gymmet så är det så. En promenad med någon betydelsefull eller pulkaåkning med barna kan också vara lika skönt för kroppen!

Att vara sig själv och utamana sig själv

Helgen har varit lugn och skön. Det jag skulle vilja lyfta idag denna måndag är hur vi i mångt och mycket påverkas av vår yttre miljö och andras mål och värderingar. Speciellt när livet kanske inte alltid är en dans på rosor eller något annat påverkar oss.

Här är i alla fall jag i min enkelthet men ändå precis den jag är. Utan filter, suger inte in magen eller försöker stå på ett speciellt sätt för att jämna ut mina ojämnheter.

Lite valkar här och där. Så kan det vara. Men en sak som jag ofta tänker på det är när jag alltid ska vara självkritisk och alltid ta åt mig av de föränderliga sakerna andra påtalar och inte bara vara mig själv och vara nöjd. Så som jag tänker att jag alltid ser andra. Hur fina dem är och duktiga etc. vi är bra på att vara dumma mot oss själv. I alla fall jag.

Jag har mål som många andra. Mål om att utvecklas och förändra men på vägen dit tänker jag vara mig själv och finna mig nöjd med det! ❤️

Grön smoothie

Grön smoothie

Spenat

Saft från en citron och tre clementiner

2 msk honung

2 bananer

Mixa och sen är det klart!

Foodprepp med lax i lådorna

Idag har jag tillbringat min förmiddag med att träna och handlat hem lite mat för att göra matlådor. Idag fick det bli lax i ugn då det var bra pris på Hemköp i stan samt att jag hade rätt tillbehör där hemma för att få till bra matlådor.

Tillbehören fick bli röd linspasta och sparris. Fyra matlådor då jag inte bejöver ha mat för hela veckan.

Det behöver faktiskt inte vara krångligt. Pastan fick koka medan jag åt min sista matlåda till lunch från förra veckans foodprepp och laxen är nu inne i ugnen medan jag dammsuger och hänger tvätten.

Denna gång valde jag att ha salt och peppar samt citron på laxen (både pressad vitron och skivor på laxen). Sen lite fänkål på sidorna. Du kan även ha dill eller lök men också vitlök. Parmesan ovanpå laxen. Tillbehören kan vara kall potatissallad, kokt potatis eller bara en grönsaksbedd.

Laxen innehåller protein, vitaminer och omega 3. Lättsmält och jag själv tycker att den är mättande men faller inte som en tung sten i magen.

Biceps övning

En klassiker numera när det är dags för att köra ett armpass på gymmet. Bicepsövning med rep i kabel.

Det viktigaste här är att du har en stark bål och i det automatiskt får du en bra hållning. Gå ner hela vägen och sikta mot ansiktet.

I kabel kan du även köra flera varianter av grepp för att få variation. Ibland kan det vara att vissa får bättre kontakt i övningen när dem har en stång istället för rep. Jag gillar alla möjliga varianter.