Tips på måltider senare mot kvällen

Idag har det varit en lång dag utomhus. Tillsammans med en vän och hennes hundar. Vi socialtränade dem, koppelträning och träning på möten med andra hundar.

I detta hundliv samlar man också på sig en hel del steg, vi kom upp i cirka 15000 steg av bara den aktiviteten vilken känns underbart. Jag har fått röra på mig, umgåtts med vän, varit en del av socialträningen av hennes hundar och fått njuta av det fina vädret. Plus på kontot för den fysiska aktivitetsnivån, energinivån i själen och ett inre lugn.

Med detta skulle jag vilja avrunda med att tipsa om olika rätter du kan tillaga när tiden har försvunnit och det är alldeles för sent att äta en står måltid.

På bilden har jag lagat en omelett på tre ägg och till detta tomat, sallad och gurka.

Ett annat tips är två rågbröd med massa gott pålägg

Naturell kvarg med bär och två ägg

Det finns massa gott du kan äta, jag brukar tänka ett mellanmåls måltid med något mer därtill för att höja energivärdet lite till.

Övning med gummiband

Här en en grym övning med gummiband

Du placerar gummibandet vid knäväcket ungefär. Går ner som i ett benböj, har en stabil core och börjar ta ut stegen åt sidan. Gå en bit i sidled och gå sedan tillbaka i sidled åt andra hållet.

Jag tycker personligen att gummiband är ett bra komplement i många ävningar. Dem är dessutom perfekta att ha med ut på en promenad för att sedan pausa och utföra lite övningar innan du fortsätter promenaden. Jag passar på att göra så nu när det är så fina kvällar och sommardagar. Dessa kommer vara till stor användning under semestern ❤️

Motivation och drivkraft

Det finns alltid ett liv utanför jobbet och gymmet. Det finns också alltid ett syfte till varför man väljer att motiveras till saker, vill utvecklas och utmanas.

Att ha ett driv och alltid hålla lågan brinnande är a och o för mig. Det ska finnas en mening i varför jag ska drivas närmare mina mål.

Tidigare har jag alltid tänkt att jag ska bli smal, väga 65 kg och kunna springa 1 mil på 60 minuter. Det var ett driv då för mig. Då var det viktigt för mig. Säkert var det normer och grupptryck som färgade mina värderingar och mitt sätt att se på mig själv.

Idag har jag kommit att finna andra meningsfulla saker med kost och träning men framförallt att drivas mot att upprätthålla en god hälsa.

Det som får mig att drivas till att exempelvis gå till gymmet handlar om att jag får sån energikick av att vara där, jag blir lugn, enorfinet kickar igång och jag får utmanas. Jag motiveras även av att få lyssna på favoritlåtarna och det gör mig taggad.

Att välja rätt råvaror och rätt energier är också en viktig del för mig. Visst kan jag äta pasta och ris och annat, det är inte det. Men jag vill orka med mina dagar utan att vara trött. Ha en jämn energinivå under hela dagen. Jag vet att om jag trycker en pizza en kväll eller alltför många gånger på kort tid flera ggr under loppet på 2 veckor ex.) då mår inte jag bra. Det blir för mycket. Visst det är gott, men jag tycker att det är viktigt att få längta också!

Idag påbörjade jag dagen med ett axelpass tidigt på morgonen. Detta fick mig att väcka kroppen till liv och framförallt stolt och glad ❤️

En grym övning för rumpa/utsida lår

Här kommer en enkel övning av utsida lår men som jag också tycker tar på rumpan. Övningen är grym att göra med ett gummiband.

Stå rakt och för balansen kan det underlätta att hålla i något. Lätt böjt ben på det som du står på.

Sträck sedan ut det andra benet i högre takt ut och bromsa sedan på tillbakavägen för bättre effekt.

Den här bränner rejält! Glöm inte att ha en stark core, in med magen, knip och ha en regelbunden andning. Andas ut genom munnen när du trycker från och in genom näsan när du för tillbaka benet.

När det är så här härligt sommarväder ute, passa på att ta ut dina gummiband och kör ett träningspass ute istället.
Fortsätt läsa ”En grym övning för rumpa/utsida lår”

Att vara den du är och bli den du vill

För ett år sedan skulle jag aldrig haft på tanke och lägga ut en sådan här bild. Men varför? Jo för jag alltid har kämpat med min vikt, jag har alltid sett kritiskt på mina former och har absolut aldrig tidigare gillat mina ben. Har ofta blivit kallad stor, att jag är den jag är och kommer aldrig kunna vara pinnsmal.

Jag kan inte säga att jag påverkas av idealet och hur en tjej egentligen ska se ut enligt normen. Men från det att jag började träna så har jag tänkt om. Det är klart att jag vill vara tränad och vara full av energi. Men idag har det kommit att bli mer viktigt för mig att orka med dagarna, vara glad och pigg och utvecklas både till det yttre och det inre.

För mig är det så viktigt att äta rätt och träna utan stress och press. Just för att jag vet att jag mår bra av det!

Du äger din egen resa

Nu är det tisdag och här i Eskilstuna har det varit över 30 grader. Än är det inte dags för semester för min del men jag köttar på. Jobbar och tränar och passar på att göra det som jag mår bra av.

Idag skulle jag bara vilja nå ut till er alla som tänker förändra något, vill förändra och kanske är i en förändring. Du själv äger din egen resa, det är du som styr den och låt dig glädjas åt varje framsteg du gör! Ibland är det tufft, mindre småsaker kan vara tuffare än qndra. Men en sak: håll ut och va stark! Ge dig själv en klapp på axeln och va stolt över den du är. Tillåt dig va nere om det är så men va snäll mot dig själv.

Kanske kan komma på en sak som varit en positiv sak som du har ostadkommit eller upplevt idag? Jag själv kom på en sak. Jag fick vara bland lyckligt skratt på jobbet och ska nu tagga till ett grymt träningspass ❤ heja mig!

Det kommande inlägget kommer jag att skriva om den inre skönheten och hur jag dagligen jobbar med att våga vara den jag är i min förändringsprocess. Vara snäll mot mig själv och inte klaga på de snesteg jag ibland gör. Våga vara JAG!

God måltider som är energirika och att göra bra val

Idag tillagade jag ägg till frukost. De fick kryddas med örtsalt, torkad persilja och muskotnöt. Tillbehöver fick bli lite sallad och gurka samt riskakor. Jag valde att ta riskakor istället för mjukt bröd. Då jag gillar att doppa bröd i ägg så fick jag ta riskakor istället för att få samma känsla av själva smakerna.

När du blir sugen på något fram mot kvällen, istället för att leta efter godis och chips:

Dippa grönsaker (om du är sugen på salt)

Dippa äppelskivor i jordnötssmör (om du är sugen på sött)

Bär och naturell kvarg

Att påverkas av underbara dofter

Jag är så svag för dofter. Det påverkar mig massor så som för alla andra. Det sjuka är ju hur våra sinnen och stimulis triggas av dem också. Till exempel, vissa parfymer som förknippas med minnen kan ibland vara svåra att dofta på igen.

Andra parfymdofter är bara så underbara och följer en hela livet nästan.

Jag har alltid parfym hemma, flera olika varianter och jag piggas upp väldigt mycket av att bära god doft på mig. Oavsett om jag ska gymma eller jobbar eller gå på fest. Dock kan jag välja vilka dofter som jag har till vardags och till fest.  Sen beror det också på dagsformen.

Jag brukar oftast köpa mina perfymer genom parfym.se, jag tycker dem har bra service och priser samt snabb leverans.

Min senaste favorit är Ariana Grandes. Bild nedan:

Att göra bättre val

Många gånger har jag hamnat i att jag helst avstår att äta ute när jag försöker hålla en strikt kosthållning. Jag tror i mångt och mycket att det handlar om att göra dina val, att välja det du ser är bäst för din hälsa.

Det behöver inte vara någon hets kring kosten, sen att folk säger att ja du måste ju leva också och få njuta av livet. Ja, det stämmer men jag vill också hålla länge. Jag vill också må bra. Jag tror att om du väljer att tänka på små saker i kosten, småförändringar det är dem som gör skillnaden. Att välja råris istället för vitt ris, rågbröd istället för vitt bröd, potatis istället för pasta osv.

Här är goda sallader som du även kan välja att äta ute:

Cesarsallad

Kräftsallad

….eller varför inte en räkmacka med rådbröd? Bättre än en påse med chips

 

 

Att hotta upp övningar och göra dem lite svårare

Igår körde jag ben. Det finns ju så många övningar så jag blir helt lyrisk av det. Ben är en muskelgrupp som jag verkligen taggar till på och ser fram emot. Jag vet inte riktigt varför men kan verkligen sitta hela dagen och tänka på vilka övningar jag ska köra. Igår körde jag med en vän, då brukar vi testa nya övningar tillsammans och lära av varandra. Ett smart sätt att utvecklas i träningen.

Nedan ser du en bild som illustrerar hur du med ett enkelt gummiband kan göra en övning lite jobbigare. Här kör jag hack squast med vikt och gummiband, mot slutet fick det bli ett till gummiband för att öka spänningen.

Idag blir det intervaller i skogen, spåret på 2,5, backlöpning och sen avslut med gummibandsövningar. Vad blir din träning idag?