Kosthållning/Hur hittar man variationen på alla måltider?

Idag har jag påbörjat mitt kostschema, jag känner att det ligger perfekt i tid för det nu efter semester och en period med stort fokus på träningen. Jag vill understryka att kostschemat jag går efter inte är någon diet. Detta är ett schema som ska få mig ”på banan” igen. Den här gången tänkte jag försöka hålla mig till schemat under fyra månader. Byggstenarna i mitt schema bygger på att hålla rutiner, fasta tider på alla måltider, rätt energivärde på rätt tid under dagen. Alla produkter som jag förhåller mig till är uppdelade i A, B och C klass. Min tanke är att jag ska hålla mig till allt inom A klassen under en månads tid och därefter får jag tillföra en grej från B klassen för varje dag.

Jag har tänkt att jag ska lägga upp olika alternativ på måltider och recept längre fram som har innehåll av A klassen.

Jag vill åt mycket energi i mindre portioner, det vill säga äter jag en sallad ska jag försöka att tillföra grönsaker som: spenat, rucola, soya bönor, groddar, broccoli etc.

Bilden ovanför är en sammanfattning av en typ av frukost. Där har jag använt rågbröd och massa pålägg. Osten kan bytas ut till kalkon eller liknande. Ett mellanmål på eftermiddagen kan vara en liknande variant dock enbart en macka och inte två. Ta en macka…ha obegränsat med pålägg 😉

 

Häromdagen passade jag på att följa med några kollegor på en lunch ute på stan. I början hade jag svårt att veta vad jag kunde välja för att kunna hålla mig till mitt schema och inte fuska. Här är ett exempel på en sallad som jag åt ute:

Cesarsallad, kyckling, spenat, rödkål, groddar etc. dressingen på sidan av så kan du välja själv hur mycket dressing du vill ha.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *