Måndag och ny vecka

God morgon alla

Då var det måndag igen. Måste säga att natten gick väldigt fort, som att jag lagt mig, somnat och sen vaknat efter 10 minuter igen och då morgon. Idag tänkte jag kicka igång veckan med lite tips på måltider.

Bilden ovan är ett tips på ett mellanmål som jag oftast väljer att ta på eftermiddagen då jag tycker att man kan behöva lite mer energi. Jag brukar ta detta mellanmål om jag mellanlandar hemma innan det är dags för träning. Eller när man sovit förbi frukosten på helgerna så funkar detta mål mycket bra. Det är naturell keso toppat med en halv banan och en dl müsli kryddat med kanel.

Sen är jag mycket svag för ägg i olika former. När dagen består av arbete, träning och annat fix brukar jag tillaga en omelett till middag. Speciellt om klockan hinner bli efter 19.00, det är sällan jag äter någon större måltid till middag då.

Planering är a och o. Om du vet att du kommer ha en fullspäckad dag, kommer att komma hem sent, hetaste tipset planera din kost. Om middagen kommer bli efter 19.00 då ser jag till och äta ordentligt till lunch och ha rejäla mellanmål. Det kan exempelvis vara att ta till med råris, kall potatis eller bönpasta tillsammans med grönsaker (broccoli, bönor, tomater, spenat) och exempelvis kyckling.

…sen är jag oerhört svag för plockmat meze 🙂 har en favorit restaurang som jag ofta besöker tillsammans med familjen: Tuna Gate i Eskilstuna. De har så goda sallader i olika former och för att inte tala om tzatzikin  och vitlöksbröden 🙂 Tillfällen kräver ibland att avnjuta det man tycker om. Är du under en kosthållning som utesluter något, ät de rätter du kan och uteslut sådant som du inte ska äta. Eller så passar du på och unnar dig. Värt att besöka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *