Igår hade jag en fantastisk dag på både arbetet och fritiden. Det var en välförtjänst vilodag på det också. Jag drivs enormt av saker i min vardag som är utveckling och inspirerande. Det sätter guldkant på vardagen. På arbetet hade vi många bra diskussioner med ett verksamhetsplansarbete för 2018. Mycket skratt och bra dialoger. Min kväll spenderafes tillsammans med mamma och sen en väl avkopplande kväll i soffan framför en film.

Idag tänkte jag skriva lite om vatten, vätskebalansen och att smaksätta vatten för att spice:a till det lite.

Enligt ki.se säger forskaren Mats Rundberg (forskare) att en människa Normalt sett behöver ungefär en och en halv till två liter per dygn. Men vissa dygn behöver vi upp till fyra liter för att vi har jobbat i varm miljö, eller av andra orsaker.

Det bästa rådet att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket, säger Mats Rundgren, forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska institutet.

Tips på vad du kan smaksätta ditt vatten med:

– Rosmarin

Rosmarin är rik på viktiga antioxidanter och hjälper till att förebygga infektioner och förkylningar. Den antioxidativa effekten kan därför skydda kroppen mot fria radikaler.

Rosmarin är också bra att inta om du vill få fart på matsmältningen, speciellt vid kolik och problem med gallan. Örten ökar nämligen gallproduktionen och övriga matsmältningssafter.

– Citron (färsk eller ekologisk citronsaft)

Citron innehåller också antioxidanter (främst skalet, så ta gärna med det) och eftersom det är surt gör det att det glykemiska indexet på det du äter samtidigt eller direkt efter blir lite lägre.

– Hallon

Hallon är otroligt nyttiga. De röda bären är fulla medfibrer som gör dig mätt och magen glad. Dessutom innehåller hallon massor av sunda antioxidanter som både skyddar mot cancer och stärker immunförsvaret.

– Blåbär

Innehåller mängder av antioxidanter. Blåbär är späckade med antioxidanter – kroppens egen ”rostskyddsbehandling” som bromsar oxidation i cellerna. … Dessutom är blåbär rika på både kostfibrer och nyttiga mineraler som kalium, fosfor, kalcium och magnesium.

– Gurka

Så fort som gurkan träffar vattnet så börjar dess näringsämnen blandas med det. Gurkor är låga i kalorier och höga i vatten, vilket är perfekta komponenter för att få stopp på vätskeretention.

– Äpple

Äpplen innehåller lösliga och olösliga fibrer, bra för ämnesomsättningen. inklusive pektin. Äpplen är blodrenande: bra för blodtrycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.