Vardagsmotion

Idag tänkte jag skriva lite om vardagsmotion och hur du kan göra små korrigeringar i detta och faktiskt göra skillnad.

Lite tips på vardagsmotion och vilka val du kan göra. Sen det svåraste: hur går du från tanke/planering till handling?

Ett klassiskt exempel. Cykla istället för att ta bilen eller bussen till och från arbetet. Behöver du ta bilen eller bussen på grund av tillgänglighet så ställ bilen en bit bort eller gå av någon hållplats tidigare?

Ett annat exempel är att ta trapporna istället för hissen. När du står där vid hissen och det kräver några sekunders beslutsamhet i att göra ett val, faller det kanske på att ta hissen. Snabba vändningar i att tänka om! Varför är det bättre för just dig att ta trapporna? Ändra handling…

En annan sak är att ta bilen till gymmet. Promenera eller cykla för att få extra motion. Orkar du gå till gymmet så ska du nog se att tiden för lite uppvärmning och nedvarvning gör susen med en promenad eller cykeltur till och från gymmet.

Kan varmt rekomendera att försöka registrera din motion under en dag, låta dig själv få en överblick över din vardagsmotion. Jämför med de dagar som du inte får in vardagamotionen. Se skillnaderna och utgå från dem. Det finns massor av appar och skdor du kan se ut utsträckning hur mycket du förbränner på exempelvis en cykeltur.

men inte bara av att förbränna kalorier för vardagsmotionens syfte. Det kan finnas andra syften så som att få en meditativ stund för dig själv. Spendera en tid för eftertanke och påfyllnad av energi. Planera dagen likaså summera dagen. Eller inte tänka alls!

Dessutom så är det även bra för miljön att välja andra alternativ än bil ❤️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *